Svatý Martin – české Nouveau beaujolais

7.listopad 2011 16:13

Lidová pranostika říká, že na Svatého Martina kouřívá se z komína, nebo také, že bývá dobrá peřina. Asi nejrozšířenější je ale, že Svatý Martin přijíždí na bílém koni. Všechna pořekadla a rčení se odkazují k jedinému, a to že je už opravdu zima na prahu. Některé méně známé říkají: Přijede-li Martin na bílém koni, metelice za metelicí se honí. Martinův led bude voda hned.

Ke svátku Svatého Martina se v současné době váží i další tradice nebo moderní zvyky. Svatomartinská husa je tradiční český pokrm, který souvisí s promyšlenými postupy našich předků, kteří se pečlivě připravovali na zimu a v listopadu zabíjeli již dostatečně vykrmené husy. Po posvícení jim další energii tolik potřebnou do chladného počasí měla dodat právě husa. Něco trochu jiného je tradice Svatomartinského vína, která údajně vychází ze starodávného zvyku českých a moravských vinařů přiťukávat si na svátek Martina poprvé mladým a jiskrným vínem. Jiný výklad hovoří o vinařích, kteří hospodařili u větších sedláků, a končila jim služba. Další kontrakt se dojednával právě na Svatého Martina při skleničce prvního vína z podzimní sklizně a nad chutnými pokrmy, jako byla husa nebo koláče.  Bezesporu to je česká obdoba celosvětově známého svátku Nouveau Beaujolais. Liší se pouze datem, ale podstata zůstává stejná.

Francouzští vinaři společně s obchodníky před lety vymysleli tradici nového božolé a začali ho distribuovat do celého světa. Postupem času se z třetího listopadového čtvrtku stalo velmi společenské datum. Po celém světě mají lidé důvod jít do restaurace, potkávat se na party nebo obchodní společnosti zvou své partnery na sklenku „nového božolé“. Oba vinné svátky mají společnou svoji podstatu. Láhve vina se otevírají za přísného dozoru a ne dříve než v přesně stanovený okamžik. S rozvojem dopravy a zvláště letecké se z třetího čtvrtku v listopadu stala doslova globální záležitost, kterou se čeští vinaři úspěšně inspirovali.

Pokud se Svatomartinské víno vydaří a je dobré, značí to, že bude kvalitní celý ročník. Přiťuknout si Svatomartinským vínem si lze poprvé 11. listopadu přesně v 11 hodin. Říká se, že tato mladá vína jsou svěží a ovocná, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto krátkou dobu již stačila získat svůj osobitý charakter. Svatomartinská vína se vyznačují lehkou barvou, chutí a nižším obsahem alkoholu. Vypít by se měla nejpozději do jara, potom se již může chuť i svěžest ztrácet.

V letošním roce se o certifikovanou známku „Svatomartinské“ ucházelo 125 vinařů a do registrace bylo přihlášeno 435 vín. Nakonec právo používat známku „Svatomartinské“ získal celých 365 vín. To, že se tradice skvěle uchytila a každý rok se prodává více a více vín, s sebou nese i zájem vinařů. Enormní loňská poptávka po Svatomartinském zapříčinila, že letošní zájem vinařů byl o čtvrtinu vyšší. A oproti roku 2005, kdy se obnovená tradice dočkala své premiéry, lze hovořit o čtyřnásobku. Za šest let se tak obchodní a marketingový tah českých a moravských vinařů dá hodnotit jako velmi úspěšný. Nicméně ani spotřebitelé nemusí být nijak výrazně smutní. Česká obdoba nouveau beaujolais přináší totiž další důvod na okamžik se zastavit v každodenním shonu a dopřát si chvilku luxusu, setkat se s přáteli či rodinou a otevřít láhev Svatomartinského.

V letošní nabídce je nejvíce zastoupena odrůda Müller Thurgau, následuje Veltlínské červené a Muškát moravský. Svatovavřinecké vede mezi růžovými víny a Modrý Portugal zase mezi červenými. Na nadcházející sezónu jsou připraveny zhruba dva miliony lahví Svatomartinského vína. Dopřejte si chvilku s novým mladým českým a moravským vínem.

 

 

Autor: Helena Koutková

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2