Olgoj Chorchoj osobnost designu

4.listopad 2011 11:12

Pokud alespoň trochu sledujete tuzemskou designérskou scénu, určitě vám neuniklo jméno Olgoj Chorchoj. Minimálně jste ho museli zaznamenat letos v únoru, kdy se toto studio stalo absolutním vítězem Czech Grand Design 2010. Pod názvem mytického červa se skrývá hned několik tváří v čele s Michalem Froňkem a Janem Němečkem.

Studio bylo založeno necelý rok po sametové revoluci tehdy ještě studenty VŠUP Michalem Froňkem (1966) a Janem Němečkem (1963) během workshopu Vitra Design Musea. Oba – ovlivněni praxí v ateliéru Bořka Šípka – začali tvořit experimentální sedací objekty a návrhy interiérů, ale i první architektonické koncepty. Brzy svoje pole působnosti rozšířili na tvorbu ready-made objektů, skleněných váz, porcelánových setů a titanových šperků. Pomohla jim i spolupráce se sklářskou hutí Zdeňka Lhotského Tavená plastika Pelechov, kterou navázali začátkem 90. let. Výsledkem byly dodnes populární plastiky z taveného skla.

Pro studio typická technologická čitelnost, čistota materiálů a minimalismus se projevily v nábytkové řadě řezané z překližky na numericky řízených strojích. Tuto sérii konferenčních stolů a skříněk s názvem „Škoda tables“ si pro svoji reklamní kampaň vybrala firma Paul Smith a později byla vystavována po Evropě i USA.

 

Rok ve znamení úspěchů

Velký zlom nastal v roce 1999, kdy studio zrealizovalo několik interiérových projektů a uspělo i s produktovým designem. Karbonové stoly a mísy dle jejich návrhů byly vystavovány v newyorské Radio House Gallery a dnes jsou dokonce součástí sbírky Metropolitního muzea v New Yorku. Stejného roku dokončili řadu interiérů pro společnost PPF, několik velkoprostorových bytů a hlavně pražskou restauraci Dynamo, za niž získali prestižní Cenu za design zařizovacích předmětů. Ve spolupráci s porcelánkou Epiag Dálovice vytvořili „Soubor Marnotratných Tvarů“ (například Vajíčko či Dědovka) a poprvé experimentovali s tzv. dvojitou stěnou.

 

Hra se sklem

V novém tisíciletí studio pokračovalo v práci s jedním ze svých zásadních materiálů – sklem. Ve sklárně Kavalier vznikl nápojový set z varného skla Look, dvoustěnný soubor Twinwall, vázy Gap vyrobené pro Gandy Gallery a ve spolupráci s newyorskou Moss Gallery série trubicových svícnů a křížů. Z laboratorního skla od výrobce Vitrum Praha vzešla o něco později úspěšná série stolních a stojacích svítidel a svícnů a ve sklárnách Moser se zrodila nová série váz, kterou studio v roce 2003 vystavovalo v londýnské galerii Vessel.

V roce 2005 ateliér zahájil intenzivní spolupráci se Sklárnami Květná, které se specializují na ruční výrobu a tradiční technologické postupy při výrobě skla. Z tohoto partnerství vzešlo hned několik produktů (nápojové sety Konus, Čez, Pan Vajíčko a další), z nichž si set Pan Vajíčko odnesl cenu Design Plus na veletrhu Ambiente v roce 2006. Studio nezahálelo a v témže roce započalo sériovou výrobu pivních sklenic pro Pilsner Urquell, určených pro celosvětový trh.

 

Od skla k architektuře

Olgoj Chorchoj však nejsou jen skleněné předměty. Více než bravurně pronikají do sfér architektury, interiérového designu, urbanismu či výstavnictví. V oblasti architektury chvályhodně rekonstruují historické objekty a industriální budovy. Architekti studia v současnosti dokončují šest let trvající projekt M-Factory, v němž jde o konverzi bývalé výrobny na Pražskou šunku na polyfunkční areál, připravují několik novostaveb rodinných domů v Černošicích, chystají rekonstrukci činžovního domu na Petrském náměstí, ale i urbanistickou studii lokality Dolínek-Čenkov v Odoleně Vodě a jiné.

Z dalších důležitých počinů studia nemůžeme nezmínit návrh náramkových hodinek Prim či zahájení spolupráce se znovu založenými UP závody, z níž se zrodil například stůl Jazzper.

 

Úspěch doma i ve světě

Ve své více než dvacetileté historii získal Olgoj Chorchoj několikrát čestné uznání Grand Prix Obce architektů a cenu Interiér roku. Vystavuje často doma i v zahraničí – například v galeriích Moss, Radio House a Totem v New Yorku, Vessel v Londýně, pravidelně v rámci veletrhu Salone del Mobile v Miláně, je zastoupen v soukromých sbírkách i významných muzeích, například v Metropolitním muzeu v New Yorku či UPM v Praze. Práce studia jsou publikovány v tuzemských i zahraničních odborných časopisech. Od roku 1999 vedou Michal Froněk a Jan Němeček Ateliér designu výrobků na pražské VŠUP. K úspěchům z poslední doby patří vítězství na Designbloku 2010, a především titul Grand designér, udělený v rámci Czech Grand Design 2010.

www.domyabydleni.cz

 

 

Autor: Alice Nehybová, agentura Mixtum

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2