Hodinky jako rodinný klenot

Stejně jako zajímavé a luxusní šperky, které jsou doménou opravdových dam, jsou znakem úspěšných mužů kvalitní náramkové hodinky. To spojení patří jednoznačně k sobě, a to již po celá staletí. Jemná hodinářská práce je tradičním znakem švýcarské ekonomiky. Muži si hodinky kupují buď sami, nebo ještě častěji je dostávají jako dárek.

Jedna z neprestižnějších značek vůbec, švýcarská Patek Philippe, dbá jak na exkluzivitu, tak i na patřičnou cenu a kvalitu. Dlouhodobě totiž nabízí jedny z nejdražších hodinek na světě. Jedinečný vzhled je propojen s hodinářským strojkem uvnitř. Jestliže si někdo snad myslí, že v dnešní době jsou strojky jednoduché a většinou japonské provenience, hluboce se mýlí. Strojky Patek Philippe jsou natolik komplikované a zároveň přesné, že si mnoho lidí ani všechny souvislosti mechanismu nedokáže představit.

Sousloví dvou jmen dává tušit, že se společnost jmenuje po zakladatelích. Stejně jako je tomu u firem z jiných oborů – Procter & Gamble či HP neboli Hewlett-Packard. Antoni Norbert Patek, polský výrobce hodinek, který v 19. století přesídlil do Ženevy, původně založil hodinářství se svým krajanem. Nicméně po velmi krátké době se jejich cesty rozešly a Patek se spojil se zkušeným francouzským hodinářem Adrienem Philippem a v roce 1851 založili společný podnik. A nedlouho poté si připsali na svůj účet prvenství v podobě prvních náramkových hodinek ve Švýcarsku. Byly vyrobeny pro maďarského hraběte Koscowicze.

Ještě jednou věcí na sebe značka Patek Philippe upozorňuje. Využívá totiž dlouhodobě osvědčený reklamní motiv. Ten říká, že vůbec nevadí, že jste nikdy nevlastnili hodinky této značky, ale že je nejvyšší čas o nákupu přemýšlet a založit tak novou rodinnou tradici. Značka totiž drnká na strunu úspěšným mužům, kteří vydělali dostatek peněz, že by bylo dobré, kdyby si jedny hodinky Patek Philippe pořídili pro sebe a druhé darovali při vhodné příležitosti svému synovi. Tak se snaží o upoutání pozornosti zcela nové, dosud neoslovené skupiny potenciálních majitelů. Samozřejmě, že mezi nositele patří například členové královských rodin, papežové nebo celebrity světového showbyznysu.

Abychom se neobraceli pouze za hranice, i české značky se snaží o proniknutí do luxusního hodinářského segmentu. Zdařilým příkladem je značka Prim, která v porevolučním období konce devadesátých let dvacátého století přímo vstala z mrtvých. Postupně byla téměř zapomenutá značka opět uvedena trh, nástupnická společnost zaniklé Chronotechny, se spojila s předními českými designéry a návrháři a připravila zcela novou a unikátní kolekci tzv. „primek“. Hlavními znaky jsou jak vysoká kvalita, tak moderní design nebo naopak trendy retro styl, který odkazují na výrobní řady z padesátých let.

Jednou z osobností, které se se značkou v poslední době spojily, je i Josef Klír, Michaela Maláčová nebo misska Iveta Lutovská.  Nicméně comeback značky na trh byl doprovázen speciální akcí, kdy byli osloveni zástupci byznysu, politiky nebo sportu, aby Prim podpořili. Vznikla tak jakási vlna, která vyprovokovala další nákupy.

Česká hodinářská tradice není tak dlouhá a obsáhlá jako ta švýcarská, nicméně stojí také za to. Udává se, že první hodinky byly sestrojeny na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Mezi první české hodináře můžeme zařadit Josefa Tesaře z Brna nebo Václava Dvořáka z Vyškova na Moravě. Primky se začaly vyrábět v poválečném období v Liberci. Model Spartak se začal vyrábět v roce 1957 a stal se dokonalou legendou.

Pokud přemýšlíte nad tím, co koupit svému muži či třeba synovi k výročí nebo narozeninám, jsou hodinky jednoznačně dobrým dárkem. Je již na vás, zda zvolíte českou nebo světoznámou značku. Vždy by se mělo jednat o unikátní kousek.

 Autor: Redakce RealCity

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2