Mobilní luxus není to, co býval dříve

1.srpen 2011 15:43

Pokud jste před pár lety zatoužili mít mobilní telefon opravu ale opravdu drahý, zabrousili jste mezi několik značek a do segmentu, ve kterém se přístroje prodávají za částky kolem sta tisíc korun. Rozdíl oproti levnějším modelům nebyl tak ani v použitých technologiích, ale spíše ve zpracování a druhu použitých materiálů. Žádné vrzající plasty, skla či levné slitiny kovů. Pouze ušlechtilé materiály, jednotlivé díly do sebe dokonale zapadaly a na první pohled bylo všem jasné, že máte v ruce opravdu výjimečný kousek. To co bylo uvnitř, bylo ale takřka totožné s ostatními běžnými modely. Mobilní telefony plnily základní funkce, a to telefonování a posílání textových zpráv. V tom se běžné a luxusní modely velmi podobaly.

Zatímco ostatní výrobci vyvíjeli a pilně pracovali na zlepšeních a nových funkcích, luxusní segment se zabýval pouze vzhledem a zpracováním. Na trh přišly nové platformy, které potřeby volajících uspokojovaly lépe a daleko efektivněji. Ovládání se stalo intuitivnějším a pohodlnějším. Díky společnosti Apple se mobilní telefon změnil v multifunkční zařízení. Samotný Apple tvrdě pracoval a budoval pozici tzv. love brand a získal si srdce miliónů příznivců po celém světě. Do mobilního telefonu zakomponoval další funkce jako poslech hudby, fotoaparát, ale hlavně prohlížení internetu. Telefonní přístroje začal prodávat pouze se službou, tj. tarifem, který umožňoval uživatelům být neustále připojen k internetu a užívat si mobilní zábavu spolu s kontrolou došlých e-mailů či statusů sociální sítí. Zlomem ve vnímání přístrojů samotných bylo bezesporu také nahrazení tlačítek klávesnice dotykovým displejem.   Úspěch Applu vyprovokoval i další producenty k tomu, aby začali nabízet smartphony a zlepšovat jejich funkce. Dnes nám již přijde zcela normální používat dotykový displej, kontrolovat a odepisovat na e-maily přímo v telefonu nebo v něm hledat informace na internetu. Mobil je užitečný jak v pracovním životě, tj. plní funkci pupečníkové šňůry mezi kanceláří a uživatelem, tak i v době volna pro zábavu. Milióny lidí po celém světě ho již běžně používají místo fotoaparátu.

A jak jsou na tom luxusní značky? Doslova zaspaly dobu. Vypadají sice pěkně, jsou z ušlechtilých materiálů s dokonalým zpracováním, ale vypadají jako před deseti lety. Šéf prodeje značky TAG Heuer, Patrick Pruniaux doslova říká v rozhovoru pro české novináře, že pro něho není důležitá výbava, ale perfektní funkčnost. Nicméně i TAG Heuer připravuje model s operačním systémem Android. Stejně tak je na tom i lídr trhu luxusních telefonů Vertu. Chvíli trvalo, než i tyto firmy pochopily, že se jejich zákazníci nechtějí být za snoby, kteří utrácejí statisíce za přístroje, jejichž přidaná hodnota neodpovídá ani zlomku ceny. Došlo to tak daleko, že i celebrity přestaly jejich mobily používat a přešly raději na iPhone či mobily s Androidem. Luxusní zboží by mělo být zároveň inovativní a trendy. Stejně tak jako tomu je u luxusní módy. Kousky od renomovaných módních návrhářů jsou vysoce trendy a jejich nositelkám zaručují a poskytují pocit jedinečnosti. A právě na pocit jedinečnosti by se měli zaměřit producenti luxusních mobilních telefonů.

Vertu je ukázkový příklad. Málokdo ví, že jedním z hlavních investorů je finská Nokia, kterou poráží na kolena právě iPhone a ostatní mobily s operačním systémem Android. Hutch Hutchison, šéf vývoje nových modelů, přiznává že Vertu pracuje na nových modelech průměrně až dva a půl roku. Pak je zřejmé, že se krok s ostatními značkami drží velmi těžko. Ale i vývojářům u Vertu je jasné, že nemohou zůstat ve stávajícím stádiu. A ani služba concierge, která je v nabídce, to nezachrání. Nové technologie zkrátka hýbou světem, a kdo chce na trhu uspět, musí tuto skutečnost reflektovat – a u výrobců mobilních telefonů to platí snad ještě více než ve většině ostatních segmentů.

 

 

Autor: Helena Koutková

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2