Jarní švýcarské rašení

Ženevský autosalon se poprvé konal už v roce 1905 a za dobu svého konání se stal výkladní skříní toho, jak si automobilky představují další vývoj na poli osobní přepravy. Na konci padesátých let se na něm objevovaly na tehdejší (a vlastně i na dnešní) dobu výrazně futuristické modely automobilů, poháněných jaderným reaktorem, a i dnes dokáže překvapit koncepty, které se vymykají běžné produkci.

Automobilové veletrhy jen málokdy nabízejí opravdovou budoucnost – v posledních letech se stávají spíše přehlídkou opulentnosti, koncepčního rozvíjení toho nejdivočejšího, co designéři vymysleli, a nenápadné sondování trhu ve smyslu: „A kdybychom to udělali takhle, koupili byste si to?“ Jedním příkladem za všechny by mohly být ukázky toho, jak to vypadá, když se rozdivočí solidní, zavedená a poměrně nudná značka – a tak se na výstavišti objevil Citroën DS-3 Racing. Má sice v základu stejný motor jako běžné městské provedení (čtyřválec s turbem o obsahu 1,6 litru), ale výkon se ze 156 koní zvedl na 207 koní. K tomu všemu je ještě třeba přičíst úpravy interiéru do téměř závodní podoby, nemluvě o křídlech či zrcátkách. Jde v podstatě o (zaslouženou) oslavu automobilky, která od roku 2004 získala šest titulů mistra světa a na trh by se měly dostat tři tisíce kusů. Zajímavostí může být i vystavený hybridní vůz, který také využívá model DS-3 – na rozdíl od ‚běžných‘ hybridů, spojujících benzinový motor s elektromotorem, DS-3 Air Hybrid spojuje benzinový motor s hydraulickým pohonem. Stručně řečeno: jakmile odpojíte benzinový motor, stlačený vzduch z menší nádrže začne vtlačovat hydraulickou kapalinu z větší nádrže do motoru. Což nám přijde jako daleko lepší pohled do budoucnosti než svalnatý DS-3 Racing. Na ženevském autosalonu se letos znovu objevilo mnoho alternativ pro přepravu v městském prostoru – nelze nezmínit typicky japonský crossover skútru a automobilu Toyota i-Road, která nabízí elektrický pohon, odveze dva lidi a díky pohonu na přední dvě kola a technologii ‚aktivního náklonu‘ dokáže řezat zatáčky jako Ital. Přesně takové revoluční nápady se od Japonců očekávají a vždycky se najde nějaká firma, která dostojí předpokladům a nechá hovořit futurismus. Je sice pravda, že se i-Road patrně nebude hodit na cesty v českých městech, ale přesto doufáme v nejlepší a zároveň máme za to, že jakékoli vozítko pro dvě osoby, které měří na šířku pouhých 85 centimetrů, si světlou budoucnost v městském provozu rozhodně zaslouží. Možná se ptáte, kam se poděla opulentnost a divokost, kterou jsme zmiňovali na samotném začátku – jestliže je právě to vaším šálkem čaje, potěšíme vás zprávou o tom, jaké dokáží pořádat oslavy Švédové. Výrobci aut snů u Koenigseggu se totiž rozhodli oslavit skutečnost, že vyrobili svůj stý automobil, a přišli s modelem Koenigsegg Agera S Hundra. Ten se sice příliš neliší od základní Agery S, ale to, co přidává, rozhodně nepřehlédnete: karoserii z karbonu – ručně vyráběnou jedním jediným italským mistrem – zdobí doplňky ze čtyřiadvacetikarátového zlata. Ty najdete na zadních vzpěrách, na kapotě, na kolech a dokonce i na výfuku. A nebyli by to Švédové, kdyby nemysleli na detail – v interiéru je zlato samozřejmě použito také. Chcete se posadit do zlatě vyšívaného závodního sedadla?

Autor: Redakce REALCity

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2