Elektrická energie – nový směr v automobilismu?

Důraz na ekologii, snižování spotřeby pohonných hmot nebo úplnou změnu poháněcí jednotky je jedním z inovativních znaků snad všech velkých automobilek. Ty, které ještě nepřišly s vlastním elektromobilem, se alespoň zaměřují na výrazné snižování spotřeby či alternativní pohon, jakým mohou být například zemní plyn či vodík.

Autosalon v Tokiu je toho jasným důkazem. Domácí automobilky obměňují celou nabídku spalovacích motorů a zároveň představily nová hybridní ústrojí. Například Honda představila nové benzínové jednotky, které jsou na první pohled beze změn, ale při bližším zkoumání zjistíme, že mají všechny nižší třecí ztráty a přímé vstřikování. Výsledkem toho nižší spotřebu a vyšší výkon. Dochází tak k nahrazení slabšího dieselu o objemu 2,2 i-DTEC, novým lehkým čtyřválcem o objemu pouze 1,6 litru.

Další samostatnou kapitolou jsou hybridy. Kategorii, kterou utvořila Toyota se svým modelem Prius, berou všichni automobiloví producenti velmi vážně. Můžeme se dohadovat, zda to je či není předstupeň elektromobilům, ale hybridy se v nabídce automobilek doslova uhnízdily. Honda například ukázala čistý elektromobil – roadster EV-STER a koncept tzv. plug-in hybrid AC-X. Futuristicky vypadající sedan je poháněn 1,6 litrovým čtyřválcem, kterému sekundují dva elektromotory. Za zmínku stojí aerodynamický odpor tohoto sedanu, který dosahuje hodnoty 0,21. Pro srovnání zmíněná Toyota Prius má 0,25. Nicméně některé jeho funkce jsou téměř neskutečné. Model dokáže řídit částečně sám, a to díky speciálnímu systému, který konstruktéři Hondy pojmenovali „Automatic Drive Mode Support“. Při zapnutí se volant automaticky složí do palubní desky, sedadlo řidiče se odsune a připraví se podstavec pro řidičovy nohy. Co jiného s nimi také dělat, než si je jednoduše natáhnout. Na druhou stranu se sluší přiznat, že Honda AC-X má relativně přijatelné parametry. Dojezdová vzdálenost čistě na elektřinu je totiž 50 km a maximální rychlost je 100 km/hod.

Druhá novinka Hondy je elektrický koncept EV-STER, což je v porovnání s hybridem  výrazně menší automobil s pohonem zadních kol a dojezdem kolem 160 kilometrů.

Na rozmach elektromobilů reagují již i některé evropské metropole. V Paříži byl spuštěn dvouměsíční pilotní program půjčovny automobilů Autolib. Obyvatelé francouzské metropole si v první fázi budou moci půjčit 66 elektromobilů na 33 stanovištích. Pokud se experiment osvědčí, počítá projekt s rozšířením až na tři tisíce automobilů a tisíc stanic. Automobily pro Paříž dodává společnost Bolloré společně s italským designovým studiem Pininfarina. Dojezd na jedno nabití má být až 250 kilometrů a baterie se na svoji plnou hodnotu dostanou po čtyřech hodinách dobíjení. Cílem projektu je přesvědčit Pařížany, že je mnohem výhodnější kupovat si službu, tj. elektromobil si pronajímat, než vlastnit svůj vůz. Podle zástupců projektu je to pro obyvatele velkých městských aglomerací výhodné. Nemusí se starat o servis ani další věci spojené s provozem vozu. Stanice budou mít dostatečnou síť a vozy bude možné si půjčovat a vracet na libovolné z nich. Nutná je pouze předchozí registrace. Půjčovné je stanoveno na 4 až 8 euro za půl hodiny, kdy první půlhodina stojí pět euro, druhá čtyři, ale třetí již šest euro.

Svoje stanice pro elektromobily má už i Praha. Energetická společnost ČEZ otevřela svoji první stanci na konci listopadu u své centrály v pražské Duhové ulici. Angažuje se i Pražská energetika, která chce mít do konce letošního roku v provozu zhruba dvacítku stanic. Společnosti E.ON a RWE se dohodly na vzájemné spolupráci s automobilkami Mercedes-Benz a Citroën.

Nicméně elektromobily mají stále své velké nedostatky. Kromě nízké dojezdové vzdálenosti a vyšší pořizovací ceně, která je způsobena instalací drahých baterií, je to sporné s ekologičností při využití elektrické energie. V případě její výroby v uhelných elektrárnách o to více.

Autor: Redakce RealCity

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2