Češi milují čtyřkolky a rozhled

3.leden 2012 10:03

V roce 2011 se v České republice vyrobilo zatím nejvíce aut. Na sklonku roku to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu, podle kterého v loňském roce sjelo z výrobních pásů všech českých automobilek celkem 1,8 miliónu osobních automobilů. Bylo to tak o 9,5 procenta více než v předešlém roce. Lví podíl na tom má samozřejmě vývoz do zahraničí, ale i tuzemský prodej si vedl velmi dobře.

Jedna charakteristika je však zřejmá. Češi stále více dávají přednost větším autům. Segment Fábií již tolik netáhne, ale o to výrazněji se projevuje zájem o menší SUV, kterým se také občas říká městské crossovery a o automobily s pohonem všech kol. Tzv. čtyřkolky jsou čím dál tím oblíbenější. Dokonale totiž splňují všechna očekávání. Jistotu jízdy na sněhu ocení asi každý řidič, ale mladé maminky s ratolestmi upoutanými v dětských sedačkách snad dvojnásob. Nejprodávanější „čtyřkolkou“ v Česku je bezesporu Škoda Octavia 4×4 následovaná modelem Yeti a Superb. Velmi výrazný trend lze pozorovat i v preferencích levnějších SUV. Typickým zástupcem této kategorie je Hyundai ix35. Čechy zcela jistě zaujal dynamický a „šmrncovní“ design, ale ještě větší roli sehrála koncová cena a bohatost výbavy. Paralelním příkladem, který jde stejným směrem, je druhá korejská značka. Model Kia Sportage u Čechů boduje stejnými přednostmi. Obě značky kombinují přednosti luxusních a drahých off-road modelů s variantou jízdy po silnici a městským stylem.

Zkratka SUV z anglického Sport Utility Vehicle, tedy sportovně užitkové vozidlo, v dnešní době spíše znamená zvýšený podvozek a jakási schopnost pohybu mimo silnice, větší robustnost, dostatečně velký zavazadlový prostor. Na druhé straně to jsou pozitivní vlastnosti osobních automobilů, jakými jsou komfort a snadná ovladatelnost na silnici. Typické je zvýšené posazení řidiče, a s ním spojený pocit lepšího přehledu o silničním provozu. Společně s velikostí a robustností dodává pocit bezpečí. Není proto divu, že si i přes větší rozměry dnešní SUV stále více kupují ženy. S výbavou, která často zahrnuje automatickou převodovku, pohon všech kol a širokou škálu asistentů, kteří pomáhají udržovat vozidlo ve zvoleném směru, jsou ideální pro mladé rodiny. Vůz během týdne využívá spíše žena pro cesty po městě, ale o víkendu dobře slouží i celé rodině na výlety nebo cesty na chalupu.

Pocit z jízdy se SUV tkví hlavně v bezpečí, komfortu a s tím spojeném luxusu. Vozy jako Nissan Qashqai, Subaru Forester, Mazda CX5 nebo Honda CR-V tak plní funkci ideálního rodinného vozu. Spojují užitečné a praktické vlastnosti s pohodlím a luxusní jízdou. Zejména ve výbavách s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Automobily s náhonem na obě nápravy nejsou pouze menší SUV, ale i klasické vozy. Zatímco u výše zmíněné Škody tvoří prodej těchto aut pouze menšinu její produkce, jsou značky, u kterých je to více než polovina. Takovým příkladem je například automobilka Audi a její systém quattro. Audi prodává téměř 60 procent své produkce s pohonem všech kol. Subaru a Jeep jsou na druhém konci pomyslné stupnice. Jejich všechny modely jsou 4×4. To je také jeden z důvodů, proč se Subaru v Česku poslední dobou daří. Luxus totiž nespočívá pouze ve vnitřní výbavě, ale také v jízdních vlastnostech a schopnosti dostát základní funkci vozu, a tou je mobilita. Mobilita za jakéhokoliv počasí.

 

 

Autor: Helena Koutková

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2