Budoucnost automobilů aneb jak tam dojedete?

24.září 2012 15:07

Zdá se, že podle všeho je s poctivými automobily a motocykly vybavenými spalovacím motorem konec. I kdyby je lidstvu nevzala zelená vlna nadšení a šetrnosti, jednoho dne s nimi prostě budeme muset skončit už kvůli nedostatku ropy. Otázkou dne tedy je, čím je nahradíme? Jak se budeme přepravovat z bodu A do bodu B tak, aby to bylo užitečné a cenově schůdné a zároveň příjemné? Nabízíme několik pohledů na věc.

 

Motorka, která se nepřevrhne

Oč jde? Pokud se jedná o jednostopá vozidla, jsou vývojáři momentálně tak trochu za pelotonem, protože v první řadě pracují na konceptech rodinných vozů, v druhé řadě na nákladních automobilech a na motorky se dostává zbytek času, který nestihnou věnovat sportovním žihadlům. Většinou jde tedy o přísně utilitární stroje, které mají ovšem jednu zásadní vlastnost: jsou doslova našlapány nejčerstvějšími technologiemi a v podstatě připomínají chytrý mobil na kolečkách – což je ostatně případ modelu C-1 společnosti Lit Motors.

Jak to funguje? Pohon poskytuje elektromotor o výkonu 40 kW ukrytý v zadním kole. Pod podlahou jsou kromě akumulátoru zabudovány i gyroskopy, které udrží motorku v přímé poloze i při zastavení na červenou. Mělo by tedy jít o ideální dopravní prostředek pro ty, kteří se pohybují po městě.

Co všechno umí? C-1 se řídí volantem a pedály a je vybavena airbagy, bezpečnostním pásem a průhlednou střechou. Maximální rychlost se pohybuje těsně pod 200 km/h, z nuly na sto kilometrů to vytáhne za šest sekund a na jedno dobití ujede minimálně tři sta kilometrů. Nabíjecí cyklus zabere necelých šest hodin.

Kdy se dočkáme? Někdy kolem roku 2015. První série by měla být na prodej za cenu zhruba 450 000 Kč.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=kU5MQlD0r5s&feature=player_embedded

 

Létající lidový vůz

Oč jde? Koncepty a první modely se spíš zaobírají městskými vozítky, která nepotřebují kdovíjak vysoký výkon a v podstatě stačí, když zaberou minimum místa, bude je možné pohodlně zaparkovat, nabídnou uživateli úložný prostor dostačující na běžný nákup a zároveň budou umět plynule manévrovat metropolemi budoucnosti. Právě na takový model si myslí Volkswagen.

Jak to funguje? Vzpomínáte si na film Zpátky do budoucnosti? Přesně tak: magnetismus. Lépe řečeno odpuzování hmoty automobilu pomocí motoru pólovaného opačně k pozemskému magnetickému poli. Vývoj je teprve v začátcích, ale představa je to krásná a pomocí CGI technologií se Volkswagenu podařilo vytvořit hezké video pro čínský trh.

Co všechno umí? Vzhledem k tomu, že jde zatím ještě pořád o koncept, tak očividně neumí nic, ale paleta dovedností, kterou lze použít pro tuto technologii, je obrovská. S dostatečně silným pohonem se můžeme dočkat i létajících kamionů…

Kdy se dočkáme? Podle optimistických odhadů nejdřív za deset let.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=kbytE_FAZuA&feature=player_embedded

 

Francouzská chobotnice

Oč jde? Peugeot se s modelem 1001 Nimble rozhodl zaútočit na ekonomický smýšlející, nenáročné publikum, které bude tento produkt využívat zásadně k pohybu po městě. V první řadě šlo o šetrnost, jednoduchost řízení i masové výroby. Hlavní výhodou by měla být hbitost a manévrovatelnost v hustém provozu a předpokládá se, že v rámci slibované šetrnosti bude 1001 Nimble patřit k levnějším řešením.

Jak to funguje? Nemá kola – místo nich bude používat k pohybu čtveřici koulí o průměru 350 mm, z nichž každou budou pohánět samostatné dva elektromotory. Díky tomu se otočí na příslovečném pětníku a dokáže nevídaně manévrovat. O napájení se postarají akumulátory ukryté pod podlahou, díky čemuž získá vozidlo dokonalou stabilitu.

Co všechno umí? Nastupovat se bude shora – kopule se vysune nahoru a směrem dozadu pomocí dálkového ovládání a vnitřní prostory budou provedeny výhradně ve světlých odstínech. Vše završí chytrý navigační systém, který umožní s vozidlem provádět opravdu nevídané manévry. Zajímají vás rozměry? Jsou miniaturní: 170 x 170 cm a na výšku 140 cm.

Kdy se dočkáme? Do deseti let. Všechno je jen otázka dostatečné kapacity akumulátorů.

 

 

Autor: Redakce REAL-CITY

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2