Autosalon Ženeva

13.březen 2012 15:26

Na jaro se těší všichni motoristé a ti, kteří se zajímají o auta nejen proto, že si oddychnou od sněhu a nepříznivých klimatických podmínek, ale hlavně proto, že se v březnu ve švýcarské Ženevě každoročně koná významný autosalón. I v roce 2012 přinesla nejdůležitější automobilová událost první poloviny roku mnoho zajímavých novinek. Její událost je ještě umocněna datem, protože právě na jaře se snaží automobilky představit své novinky a zaujmout trh koncepty, tedy studiemi, které se můžou, ale také nemusí dostat do sériové výroby.  Právě koncepty jsou mnohdy extravagantní, luxusní a okázalé modely. Drahé značky se jimi snaží ukázat směr uvažování svých designérů a možné budoucí trendy. Ženeva roku 2012, jak se zkráceně autosalonu mezi odborníky také říká, představila superauta, jako je Ferrari F12 Berlinetta, nový model Porsche nebo také Lamborghini, Aston Martin či Bugatti Veyron 16.4. Svoje ale chtějí říci všechny automobilky, i ty, které se soustředí na masovou produkci. Ty už nepředstavovaly koncepty, ale reálné modely, které míří na trh.

Velký zájem byl již tradičně u stánku Fordu, který vystavoval svůj B-Max. Malé MPV, které by mělo nahradit velmi úspěšný model Fusion, a který chce veřejnost zaujmout speciální konstrukcí bez středového sloupku a s posuvnými zadními dveřmi. Své želízko v ohni mají i Fiat, Hyundai s vozem střední třídy i30 kombi nebo Chevrolet.

Velmi zajímavé jsou nové generace menších vozů drahých značek. Audi představilo A3 nové generace a Mercedes zcela přepracoval třídu A. Právě Mercedes velmi zapracoval na svém tzv. nejnižším modelu. Změny nastaly prakticky ve všech parametrech. Z modelu, který sloužil spíše jako druhé auto do rodiny a jezdily s ním většinou ženy, se stal plnohodnotný zástupce značky. Dravý a sebevědomý design je na první pohled patrný. Pokud bychom postavili starší a novou generaci vedle se sebe, zcela určitě bychom neodhadli, že se jedná o stejnou řadu. Inovativní karoserie, která využívala sendvičové konstrukce je nahrazena naprosto konvenčním vzhledem standardního hatchbacku. Nový model využívá platformu, kterou Mercedes nazývá MFA. Nová třída A se tak bude podobat a zcela jistě i konkurovat malému BMW 1 a podobným luxusním prémiovým menším hatchbackům. Výrazný vzhled podtrhuje relativně dlouhá kapota, nový tvar světel s využitím technologie LED a boční prolisy. Na silnicích bychom ho měli potkat na jaře roku 2013.

Ze superaut si jeden z největších ohlasů zasloužilo Lamborghini a její model Aventador J. Nejen proto, že se nejedná ani o koncept, ani o sériovou výrobu. Luxusní italská automobilka totiž vyrobila pouze tento jeden jediný kousek a již má na něj i kupce. Další pokračování neplánuje. Automobil nejen, že nemá střechu, ale chybí dokonce i čelní sklo. Zážitek z jízdy musí být tedy zcela naprosto jedinečný, ale řidič i spolujezdec musí počítat s nošením helmy. A dravec to opravdu je. Auto je vybaveno sedmisetkoňovým dvanáctiválcovým motorem, super rychlou převodovkou a pohonem všech kol. Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a polymerů. Z Aventadoru J lze usuzovat, jak by mohla případně vypadat budoucí verze roadsteru, o které se také mluví.

Pokud tedy nechcete na jaře zmeškat novinky v automobilovém průmyslu, podívat se na nová superluxusní auta, sednout si do připravovaných konceptů nebo se jen tak projít po výstavišti, rezervujte si hotel i letenku s dostatečným předstihem. Do Ženevy totiž tradičně míří davy automobilových nadšenců a kapacity jsou dlouho předem zcela zaplněné.

 

 

Autor: Helena Koutková

 

1 200 000 EUR

Vila v Řecku

více

280 m2 / /

1 750 000 EUR

Vila ve Španělsku

více

559 m2 / 931 m2 / /

1 500 000 EUR

Vila v Chorvatsku

více

400 m2 / 800 m2