
16.červenec 2012 10:19
Německé vydavatelství Taschen objevuje stále více Čechů. Může za to jak postupná změna životní stylu, s kterým je spjata i větší míra cestování, tak i české verze knih, které se postupně dostávají na trh. Každý se přitom k Taschen dostane trochu jinak. Ať to je například při samostudiu designu či výtvarného umění nebo na základně doporučení. Jedna z nejoptimálnějších a při následném hodnocení i nejzábavnějších cest je vlastní objevení a učarování. Zpravidla k tomu vedou různé náhody. Například návštěva výstavy fotografií Helmuta Newtona v Leica Gallery, tehdy ještě v prostorách Pražského hradu – hluboký dojem, naprosto zvládnutá expozice a neplánovaný rozhovor s galeristkou, stál na počátku okouzlení z fotek tohoto německého módního fotografa.
Helmut Newton se proslavil především erotickými fotografiemi pro časopis Vogue. Měl svůj vlastní nezaměnitelný styl, který odkazuje na fascinaci ženami, sex, noční život prostitutek či prostředí kabaretů. Kromě toho působil jako reklamní fotograf, který ztvárnil bezpočet reklamních kampaní na světoznámé značky alkoholu, oblečení či parfémů. Významnou kapitolou jeho života je i portrétní fotografie.
Od výstavy na Hradě, zakoupení jedné Newtonovy fotografie, jejího zarámování, již vede poměrně přímá cesta k vydavatelství Taschen. To totiž vydalo knihu jeho fotografií s názvem Sumo. Samotný název dosti realisticky odráží podobu prvního vydání. Náklad v roce 1999 dosáhl „pouze“ deseti tisíc výtisků a byl signovaný samotným fotografem. Kniha vážila více než třicet kilogramů a nakladatelství Taschen ji prodávalo dokonce i se speciálním stolečkem pro prohlížení. Cena odpovídala celému pojetí a cestu si k ní našlo v Česku prý pouze několik desítek zájemců. Po deseti letech přišlo Taschen s reedicí, která byla už masovější, ale také výjimečná. Speciální pouzdro, opět stojan a to nejlepší – kniha se stovkami velkých fotografií. Od té doby mi chodí e-mailem pravidelně newsletter, který upozorňuje na novinky. Nicméně o backstage s fotografiemi od Anny Bauer tam nebyla ani zmínka.
A ani nemohla. Za souborem černobílých portrétů hlavních protagonistů největších módních show stojí již samotná Angelika Taschen a její nové vydavatelství Angelika Books. Po rozchodu a opuštění rodinného byznysu se Angelika zaměřila na svůj projekt butikového vydavatelství, ve kterém se soustředí jak jinak než na publikace o umění, architektuře, fotografii, designu nebo životním stylu. Nejedná se o masovost, se kterou uspělo Taschen, ale spíše o limitované edice, přičemž má každá kniha zcela originální design. Pohled do zákulisí módního byznysu nezachycuje pouze povrch módních návrhářů, modelek, investorů, kritiků a stylistů, ale i jejich duše. Mezi 250 tzv. velvyslanci módy lze najít jména, jako jsou Karl Lagerfeld, Marc Jacobs nebo Stella McCartney a další.
Backstage je předzvěstí dalšího zajímavého projektu, do kterého Angelika Taschen vtiskla svůj neopakovatelný rukopis. Je vidět, že se mu věnuje s láskou a péči. Vždyť Praha je teprve druhou metropolí, ve které osobně novinku představovala. Vystudovaná kunsthistorička se podle svých vlastních slov bez knih neobejde. Pár kousků by nemělo chybět ani v žádné kvalitní domácí knihovně. Je jedno zda od vydavatelství Taschen nebo Angelika Books. V obou dvou případech nelze udělat chybu. Výběr knih tak dává tušit i něco o vkusu a úrovni pána či paní domu.
Autor: Helena Koutková